iRail is back

After careful consideration with my lawyer Ywein Van den Brande, I have decided to put iRail back online.

The copy of the letter to the NMBS/SNCB can be viewed here.

Minor modifications have been made to make it work correctly again with the new route planner of the NMBS/SNCB (changelog); and I’ll keep working on it to optimise it (next on the todo list is a better results page). Also, feedback is always welcome… But mail me; not the NMBS/SNCB. 😉

Also, dear NMBS/SNCB, please provide us with an API. Clearly, I’m not the only one interested in open data and APIs. This would make small projects like this quite a bit easier and would greatly increase the end quality. Data scraping just doesn’t fit web2.0.

I’d like to gratefully thank everyone for the amazing support, and special thanks go to Ywein Van den Brande, Sébastien Boelpaep and Vincent Van Quickenborne.

Have a nice day,

Yeri Tiete
iRail.be

Edit: Due to a bug in the querying, not all station information is displayed correctly and an error page is shown. Working to get it solved.

62 comments

  1. betz says:

    Way to go!

    Please NMBS, provide some API!
    In the end, we all win, travelers get better search experiences, and NMBS gets more clients…

  2. […] twitter, maar via een kanaal dat blijkbaar wel bij de NMBS gehoord zal worden. iRail.be komt alvast terug online. Advocaten De Bandt Keustermans & Van Den Brande leggen in een mooie zending voor de heer X. […]

  3. Yves says:

    We steunen u!

  4. Liddiken says:

    Congratulations! Nice move!

  5. […] ontwikkelaar van de Belgische iPhone-treinsite iRail heeft besloten om de mobiele treinplanner weer terug online te zetten. Hij deed dit na het raadplegen van zijn advocaat en na een aanmoediging van demissionair […]

  6. Versteven says:

    Really great!

    Not just because you are striking back, but especially because irail.be is online again. Really, great app.

  7. Had je al vroeger mogen doen, maar chapeau om de stap te zetten!

    Pieter

  8. ventje853 says:

    Great news.

    However my first attempt failed. Maybe they already changed something at their side again?

  9. Tuinslak says:

    @ventje853: they made a few changes a couple of weeks ago. I thought I fixed them all, but a few stations are still giving problems. Investigating and fixing as we speak.

  10. Awesome news!

    And +1 on the open data thing. IMHO, every government-funded instance should be forced to provide an API.

    Typo: Vincent Van Quickenborne 😉

  11. Tuinslak says:

    @Mathias Bynens: Edited. 😡

  12. […] heeft Yeri Tiete zijn iRail dus terug online gezet na overleg met zijn advocaat en met hulp van ontslagnemend minister voor Telecom Vincent Van […]

  13. koen says:

    hup hup tuinslak! tot op brosella 😉

  14. NMBS says:

    Het werkt al niet meer. 🙂

  15. Tuinslak says:

    Gemerkt ja, probeer het op te lossen.

  16. popula says:

    all sort of copyrigth is mad and some sort of innovation blocking law. It’s just to prevent competition from free market. Even the poorest of this world are held down, because the are not able to play within these mad rules.

  17. Stijn says:

    Ik hoop dat je een goede advocaat hebt want je zal hem in de toekomst misschien wel nodig hebben. Neem voor alle zekerheid eens contact op met de universiteit van Namen. Die heeft een afdeling dat gespecialiseerd is in dit soort zaken en regelmatig officiële instantie met raad bijstaat.

    (En bekijk misschien ook eens mijn blogpost)

    In elk geval veel succes en ik hoop dat de NMBS het voordeel van je website inziet en je met rust laat. Het roepen van een API is denk ik een verloren zaak. Het laatste waar de NMBS nu geld voor heeft is het ontwikkelen van een API. 😉

  18. Defiler says:

    Goede move. Ben blij dat massale persreactie de nodige respons heeft losgeweekt en mogelijkerwijs een paar versteende abacus gebruikers bij de NMBS een schop onder hun gat zal geven.

  19. […] iRail is back Also, dear NMBS/SNCB, please provide us with an API. Clearly, I’m not the only one interested in open data and APIs. This would make small projects like this quite a bit easier and would greatly increase the end quality. Data scraping just doesn’t fit web2.0. […]

  20. Corrector says:

    @Popula,
    Unfortunately your position on IP-law and competition law is so incorrect. Both bodies of law share the same basic objective of promoting consumer welfare and an efficient allocation of resources. Innovation constitutes an essential and dynamic component of an open and competitive market economy. Check EU Commission Notice, 2004/C 101/02 or even the relevant US Federal Trade Commission Report, April 2007. Sorry to say so but I am looking forward to see or hear an intellectual creation from your side (if ever that will come up) and hear you whine on the fact that many people are using it without permission, affecting your credibility and/or economic objectives.

    @Tuinslak and others: watch out for hybris here. OK that there may be no copyright infringements here but though there are some proprietary rights on databases involved. The moves of Minister VQ are just too ‘populist’. He should know better for a representative of a state that in a way owns NMBS and certainly for someone who fosters state laws.

    @Tuinslak: on your blog you request people not to contact NMBS but you with respect to technological issues. That is not so clever because this shows that consumers may indeed think that this is an NMBS application and thus involve NMBS liability if data were incorrect or if the app would not be working. NMBS has a strong point there.

  21. Tuinslak says:

    @Corrector Data is retrieved from the NMBS site (using data scraping). Any errors (like the bug with certain stations I noticed) should be reported to me, and not the NMBS. As it’s on my part of the website. Incorrect time tables on the other hand, is data I took from the NMBS site and I did not manipulate and thus is probably NMBS’ responsibility (though they take none over it).

    I heard NMBS had an issue with my website because certain individuals contacted the NMBS with bug reports instead of me. This is why I’m trying to make it clear this is not an official application and only made by a hobbyist.

  22. David Catteuw says:

    Great news! Now let’s hope NMBS/SNCB looks into the option of providing an API!

  23. Jan says:

    Fantastisch! Compleet belachelijk dat je volledig gratis een dienst aanbiedt en dat de NMBS er dan tegen is. Typisch iets voor hen. Enorm bedankt om dit te maken én voor de volharding!

  24. […] overleg met zijn advocaten heeft Tiete zijn site toch weer in de lucht gebracht, zo meldt hij op zijn blog. In een brief van advocatenbureau De Bandt Kuestermans & Van Den Brande naar […]

  25. unzip says:

    Super ! Way to go !

  26. Ge-ni-aal! Het zou ook te zot zijn dat een bedrijf wat opereert in opdracht van de staat, haar indirecte opdrachtgevers (de burgers) toegang tot de gegevens weigert.
    Ik ben zeer benieuwd naar elk respons van de spoorwegen!

    Succes!

  27. Frank says:

    Stomme vraag, maar wat echt handig zou zijn is dat je de vertragingen zou kunnen zien. zit die data er ook niet ergens in ? thx
    F

  28. Tuinslak says:

    @Frank: nog niet. Staat op mijn todo-lijst om eens naar te kijken, maar is zo makkelijk niet (+ vertragingen zijn enkel zichtbaar vanaf railtime.be, dus moet 2 sites “scrapen”). Eerst andere bugs oplossen. 🙂

  29. Dominique says:

    NMBS is duidelijk Google niet. Dat ze het boek WWGD (What Would Google Do) van Jarvis eens lezen, dan zouden ze jouw en alle andere initiatieven alleen maar toejuichen!

  30. […] Everybody in Belgium loved it. The company tried to avoid us to use their data, make some users websites closed, but their was some lawyers that attack the company and finally we have no more problems and the websites are open: http://blog.tuinslak.org/2010/07/irail-is-back […]

  31. […] klacht van NMBS kwam. De ontwikkelaar (@Tuinslak) besloot later echter om de mobiele treinplanner terug online te zetten. Hij deed dit na het raadplegen van zijn advocaat en na een aanmoediging van demissionair […]

  32. […] is geplaatst. Na heel wat gedoe, waarover je meer kan lezen op de blog van iRail, is iRail toch terug online geplaatst. En even later […]

Leave a Reply...